Hemma igen..

Så har man lämnat paradiset.. kom iof hem i torsdags men det har inte skett så mkt. Träffat lite folk över en fika och så men för det mesta har jag spenderat helgen i min soffa! Rätt skönt till viss del men det blir långtråkigt ganska fort. Bror min fyllde år igår, mormor och morfar kom på en fika och sedan vart de middagsmys med familjen. Man har ju kännt sig lite småseg och dygnsrytmen blir fel, så därför var denna sega helg välbehövd och imorgon är jag redo att ringa jobbet! Börjar även bli dags att titta sig omkring efter ett nytt/till jobb, hur jobbigt det än är så är det ju tyvärr nödvändigt..

Nog om tråkigt jobb snack! Thailand har varit helt underbart! självklart vart de dålig uppdatering då jag inte sitter framför datorn hela dagarna, nä utan låg på stranden, vid poolen, var på marknader och åt gott inne i stora staden. Det har varit fantastiskt, det pratas redan om att åka tillbaka nästa år ;) Skulle det av ngn anledning inte bli av för folket så ska jag nog lyckas få med mig ngn och åka iaf ^^ Och trotts att vi förlängde resan med en vecka denna gång så kändes det ändå inte nog när det var dags att åka hem.. skulle lätt kunna bli en månad om inte mer! om man har tid och råd ^^
Mor och far har funderingar på att bila till Frankrike nästa år, så det är antingen eller.. trotts att jag inte måste göra de dem gör men Frankrike låter ju oxå ganska nice. Och ska dem åka dit och jag inte lyckas få med mig ngn till Thailand så hakar jag självklart på dem;) lite semester vill man ju ha iaf!

Säger byebye Thai för denna gång. kommer tillbaka!

underbara land

I stort sett så ser dagarna likadana ut, vakna, åka till stranden, komma hem, slappa lite, sen till stan för att äta middag. Så därför känner jag att det är okej att uppdatera dåligt ^^ Inget spec har hänt förutom det vanliga, dock har vi en del planer, som att åka och se alla elfanter och andra djur.. samt ta oss till den "flytande marknaden", verkar lite spännande. Vi har varit i Hua hins stad varje dag och inget fel med de alls! men vi känner att det kan vara lite dags att upptäcka lite annat oxå :) Vi har ju trotts allt inte så lång tid kvar här ;) Vi har blivit frågade många ggr om vi har hyrt mopeder.. vilket är det lättaste sättet att ta sig fram egentligen, och billigast! Alla i Thai kör moppe, så trotts att bilister visar hänsyn till mopederna så känns det lite osäkert att irra runt på vägarna själva.. för det första kör man på fel sida jämfört med hemma så bara där är det ju hel snurrigt.. sen att det är sååå mkt bilar och moppar på vägarna som trängs förbi och hit o dit.. så njae, de där med moped skippar vi iaf och betalar en extra slant ist och åker bil ^^

Isf att skriva en berättelse så slänger jag upp lite bilder från tiden som gått. enjoy!

Vår alldeles egna pool precis utanför huset ^^

underbart fina blommor och växter överallt!

sex on the beach!

stora poolen med restaurang kvällstid.

bananasplit!

pon la mai, frukttallrik.

godsaker ^^

otroligt god och fint upplagd mat varje gång!

stranden!

mera strand.

mkt tuktuk åka blir de ^^

detta söta djur träffade vi på restaurangen igår :)) en utav personalen hade tagit hand om den sen bebis.

lördag & söndag

Vart dålig uppdatering igår såg jag nu så kan ju bara berätta lite kort att förmiddagen spenderade vi på stranden :) Jag tog min första massage, fot och ben, så himla skönt att bara ligga där avslappnad och bli ompysslad! De ska jag göra till en vana ^^ Efter strand besöket var det bara åka hem, duscha och byta om för en tripp återigen in till stan för middag! Det blev den svenska restaurangen ;) För min del vart de fläskfile, brunsås med svamp och bakad potatis. Mumsfilibaba! Vidare hem där vi loggade in på skype och pratade med våra familjer :) längtar hem lite grann faktiskt, det är ju såklart helt underbart här men det är ju bara naturligt att man saknar sina nära och kära. och såklart min lilla sture och smilla^^ men de har de bra, de har far sett till!  Dagen idag har sett ut följande: Jag, mor och mormor åkte direkt efter frukost iväg till village market, det stora varuhuset. Började med en iskall dricka, sedan gick vi igenom allt, våning för våning. Vi hittade allt möjligt skoj, har köpt mkt idag och många roligheter till Carro, faktiskt det mesta till henne idag ^^ eftersom att det inte är spec dyrt så kan man handla många saker ;) vi tog en lunch paus och vilade fötterna lite. Sen på igen ba ;) Efter många timmars shopping avslutade vi med en kopp kaffe och glass! Väl hemma satt vi alla på altanen och mös. Det är en sån där riktig rusk dag idag, det har spö regnat och åskat så nu ligger alla på sina sängar och läser, snart ska vi gå till restaurangen på området och ta oss ett litet kvällsmål! Btw, det är förjävla drygt att man inte kan göra radbyte när man bloggar från den här plattan.. jobbigt att läsa, plus ser förtaskigt ut! men gör ett försök så kör jag på datorn nästa gång ;) Tjing

Morgonmys

Här ligger jag i soffan på altanen och njuter av en kopp latte! Bläddrar runt lite på nätet och läser olika bloggar. Mattias sover och resten har åkt iväg till stranden. Jag bestämde mig för att vila kroppen från solen en dag till, men imorgon vill jag nog ligga vid havet! Blir bara lite kort skrivet nu men slänger upp bilder på mitt nya fina armband som jag köpte igår ^^ köpte även en jätte fin grej till min vän men visar ingen bild då hon förmodligen läser detta ;)

Mycket vandring!

Vi begav oss som sagt in till stan för att äta lite middag, vi prövade på den svenska restaurangen som ligger på ´matgatan´. Jag tog korvstroganoff ^^ smaken var väldigt lik våran hemma så jag njöt, väldigt gott.

Efter middan gick vi en sväng genom marknadsgatan som ligger precis bredvid restaurangen vi åt på, fyndade lite då såklart och när gatan tog slut letade vi upp stället jag och matte hade ätit middag på några dar tidigare. Där beställde vi en hög med olika drinkar! Jag brukar vara lite feg att testa ngt nytt, vad gör man om man inte tycker om det lixom? men i nuläget är det skönt att matte är med då kan han dricka upp ;P Iaf så tog jag en cosmopolitan idag då de inte hade någon sån sist vi var där.. Mums, den va god!

När vi hade suttit en stund var kl runt tio halv elva och matte, mormor och morfar kände att de hade fått nog för idag så begav de sig hemåt medans jag och mor ville vandra vidare. Vi gick åter tillbaka till samma marknad för att lättare förstå åt vilket håll vi skulle gå. Gick en bit längs vägen tills vi kom till den stora marknaden, de höll på att plocka ihop, men vi gick in och kollade runt lite iaf. Vi fastnade vid piercingar, örhängen och såna härligheter så det var ganska så tomt överallt när vi var klara där så vi traskade vidare..

Ut på stora vägen igen och följde den i hopp om att hitta ett litet cafe för att ta ngt att dricka, men nä.. det var dåligt med de där vi gick. Vi bestämde oss då bara för att vinka till oss en tuktuk och åka hemåt, vilket blev en himlans resa de me.. puhh! Den första killen vi hittade visste först inte vart vårat hotell låg så han åkte vilse, ut på konstiga små vägar där vi inte alls kände igen oss, trotts att vi sa att han körde fel så åkte han på bara "/ till slut fick vi honom att vända, släppa oss ute på stora vägen igen och vandringen fortsatte.. mot stan för där tänkte vi att chansen är större att dyka på en tuk.. men vi gick och gick, många åkte förbi men hade folk med sig redan så ingen stannade.. allt tog tid och vi var nära på att ge upp kändes de som, så kom en rätt vad de var och hon visste exakt vart vi skulle och äntligen var vi framme -.- haha så jäkla ironiskt egentligen, det finns alltid, verkligen alltid en massa lediga tuktuk men icke just då xP nu är iaf kl 2 på natten här så det blir att ta på sig lite svalkade smörja på brännan och försöka sova ^^

Sweet dreams from Thai ^.^

Småmulet

Imorse vaknade jag lite till och från, tanken var att gå upp kl tio-elva åtmistone, vilket jag gjorde men la mig lite på sängen igen och somnade och sov en timme till.. upp och gjorde frukost och satte mig på altanen och läste några kapitel i min bok. Idag kör vi på en dag i skuggan så vi väntade tills solen blivit svagare så tog vi ett dopp! Nu sitter jag här igen, nyduschad, insmord och med handuken i en knut på huvudet. Vi tar det lilla lugna och beger oss till stan om ca 2 timmar för middag och kanske lite shopping.

Thailand dag 4

Idag gick vi upp tidigt, yrade runt trötta som as (jag och matte då) för att hinna med lite frukost innan bilen skulle avgå som tog oss till stranden runt halv tio. Det var väldigt vackert och man blev behandlad som en gud, de sprang fram och tillbaka med allt som man önskade, fixade till solstolarna och bädda till skönt med kudde ^^ mkt spring var de på thailändarna som ville sälja allt möjligt, fyndade lite grann då iaf, tunna sköna tyger på klänningar och liknande som är bekvämt nu när brännan tittat fram! Tror kl var närmare 5 lr ngt när vi fick nog och åkte hem. Alla har fått mkt färg idag så vi satsar nog på en dag vid våran pool imorgon isf havet. Vilket är skönt de me, blir en tripp in till stan på kvällen då bara som kompensation ^^ Jag,matte och mor käkade på restaurangen på området, mormor och morfar nöjde sig med att stanna vid huset och bara äta ngt lätt. Vi var tillbaka efter en liten stund, satt och prata lite innan det var dags för att gå in och lägga sig på sängen o läsa lite ^^ Jag hämtade hörlurarna och gjorde mig redo för lite skype med Carro :) pratade om lite allt möjligt och bestämde oss för att höras mer till helgen då vi kan prata tidigare på dagen så jag kan gå runt i området och visa hur det ser ut :)) Jag och mannen min sitter ute i värmen fortfarande, kl är nu lite över elva och snart är det väl dags att krypa ner i sängen, slå på acn och kolla lite serier som vanligt ;) ska bara dricka mitt iste och ta en sista cigg:) så säger Nattinatt för idag!

Fortsatt dag 3

Idag vart ännu en kväll på stan. Efter lite träning på gymmet och ett dopp i poolen så begav vi oss till stora staden. Vi testade ngt nytt och besökte ett varuhus kan man väl kalla de, med både billiga och dyra prylar. Vi lyckades tyvärr tappa bort varandra men det slutade lyckligt ändå, jag, matte och mor satte oss på ett fik och drack goda drinkar och åt glass ^^ Vi vandrade vidare i hopp om att komma till marknaden vi vart på dagen innan tills vi kom på att det alltid är stängt på tisdagar.. så vi gick in i ngn affär som låg precis bredvid och köpte med oss lite nödvändigheter, tog en tuktuk och åkte hem där mormor och morfar satt så skönt på altanen med tända ljus och väntade in oss. Efter lite prat och mys gick alla och la sig medans jag hoppade in i duschen och matte tog ett kvällsdopp. Nu sitter vi i sängen redo för att sova och gå upp tidigt för ett besök vid havet ;) Nattinatt.

Thailand dag 2&3

Kl är nu 12 här i Thai, jag har nyligen gått upp och njutit av en god frukost vid poolkanten. Mannen min ligger såklart fortfarande och sover och resten utav sällskapet tog en tidig buss till stranden. Jag tar en dag i taget, så snart så kan jag orka med deras tidiga rutiner, förhoppningsvis (a). Då jag inte lyckades komma in på bloggen igår så tänkte jag berätta lite kort nu vad vi gjorde. Vi började förstås dagen med ett härligt och svalkande dopp i poolen, matte gick för att kolla in gymet och drog en runda. När han kom tillbaka tog vi vårt pick o pack och begav oss till den stora poolen för att köpa en drink i baren och självklart simma en runda lr två. Det blir en del bad hit och dit för man svettas hela tiden ^^ Kl tickar iväg rätt fort känns det som så rätt vad de var så var det dags att gå tillbaka till huset för att fixa oss och sedan strax efter hoppa in i bilen och åka till stan. Det är så bekvämt för 3ggr på kvällen har de en bil som kör in till stan så allt man behöver göra är att skriva upp sig på en tavla o åka med ^^ så smidigt! Väl inne i stan letar vi upp en super mysig restaurang som mor har vart på tidigare år då hon var här med sin syster. nå typ utav havstema, massa akvarium med super fula fiskar x) men mysigt var de! Vi vandrade vidare och hittade en stor marknad, gjorde lite fynd och sedan delade vi på oss. Mor, mormor och morfar begav sig hemåt medans jag och matte kollade lite till. Efter en liten stund gick vi en bit och hittade en fin och mysig restaurang där vi satte oss för att äta en sen middag, blev en pizza för matte och en club sandwich för mig. Sen kände vi oss nöjda, de började stänga igen överallt så vi haffade en tuktuk och åkte hem. Satt på altanen och mös och drack iste en stund innan vi gick in och la oss. Idag vet jag inte riktigt vad som sker, ska kolla lite med de andra när de kmr tillbaka :) Nu ska jag iaf slänga mig i poolen och njuta av solen medans den är framme ^^ tjing!

Dag 1 i Thailand.

Igår anlände jag, matte, mor, mormor och morfar till vårat hus här i Thailand. vi var framme tidigt på morgonen, packade upp lite, bytte om till badkläder och tog ett långt härligt bad. lite senare gick vi en sväng för att se oss omkring och hittade då den stora poolen så mor och mormor simmade runt en sväng medans vi andra satt i skuggan och njöt av en super god fruktdrink :) kl 3 öppnade affären så då passade vi på att köpa det nödvändiga till frukost. efter de gick mor på massage och vi andra väntade in henne och sen vart det tidig middag då alla var väldigt hungriga, jag tog ris med räkor och kyckling som serverades i en halv ananas, mums! alla var så trötta efter den långa resan så tror klockan var 7 när vi la oss igår x) jag vaknade kl 1 idag, alltså för en och en halv timme sen och har då sovit i 18 timmar xD matte gick upp nu och de andra ligger och plaskar i poolen :) det blir lugnt idag och vi väntar till lite senare så ska vi fånga upp en tuktuk och besöka stan. Hej så länge ;)